کارشناسی حرفه ای تبلیغات تجاری
تعریف و هدف :
تبلیغات یکی از اجزای آمیخته بازاریابی است تبلیغات، دانش ترغیب، خلاقیت و احساس است. تبلیغات یک رشته حرفه ایست که دائماً در حال رشد و توسعه می باشد. این رشته به واسطه رشد صنعت و تکنولوژی در همه جای زندگی ما حضوردارد تمامی شواهد و نشانه ها حاکی از این هستند که تبلیغات طی قرن 21 اثر قدرتمندتری بر بسیاری از جوانب زندگی ما خواهد داشت.
به طور جامع تر، معرفی کالاها و خدمات به روش ترغیبی، هوشمندانه و خلاقانه به مخاطب و مصرف کننده را به گونه ای که احساسات او را برانگیزد و او را به خرید ترغیب نماید تبلیغات می نامیم و از اهداف آن می توان به ارتقاء ارزش کالاها و خدمات، افزایش استفاده از کالاها و خدمات موجود، ساخت، تقویت و توسعه یک برند و حفظ ارزش آن، ایجاد اعتماد و ترجیح نسبت به برند، افزایش وفاداری مشتری به برند، افزایش درآمد و رشد فروش، افزایش سهم از کل بازار، دسترسی به بازار و خریداران جدید، اعمال نفوذ در تصمیمات خرید و... اشاره کرد.
در دوره کارشناسی حرفه ای مدیریت تبلیغات تجاری در قالب آموزش های علمی – کاربردی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت های عملی قادر به انجام امور محوله در زمینه تخصصی تبلیغات به گونه ای ایده آل و شایسته انجام دهند.
ضرورت و اهمیت :
امروزه به طور فزاینده ای مشتریان باهوش ترشده، امکانات مجهزتری دارند، آگاهی بهتری می یابند، محافظت بهتری می شوند و دامنه انتخاب بیشتری دارند، و از آنجایی که بازار به سمت مشتری گرایی در حرکت است، اکنون باید تبلیغ کنندگان بینش بسیار عمیق تری را نسبت به خواسته ها، نیازها و تمایلات مشتریان خود داشته و در پی کسب رضایتی فراتر از انتظارات آنها را به شیوه ای کارامد و موثرباشند. و همان طورکه در دنیای امروز، متدهای تبلیغاتی برای ایجاد آگاهی در مصرف کنندگان پیشرفت کرده، با چالشی تحت عنوان شکاکیت مصرف کننده مواجه است. بنابراین پرداختن به این حرفه و حضور افرادی متخصص و با تجربه وصاحب سبک در این حوزه یک ضرورت محسوب می شود.
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :
الف- تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه
ب- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ-مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت- بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
ث- کارآفرینی،خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب وکار
ج- برقراری ارتباط موثردر محیط کار
چ – برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت،ایمنی و محیط زیست(HSE)
ح- برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
خ-تصمیم سازی ئتصمیم گیری بخردانه
د-تفکرنقادانه و اقتضایی
ذ-خلاقیت ونوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :
- بتواند اهداف تبلیغ را تعیین کند.
- بتواند استراتژی تبلیغ را با توجه به مخاطب و شرایط بازار و رقبا مشخص نماید.
- بتواند ابزار تبلیغ را مشخص کند.
- بتواند محصول رقیب را بشناسد.
- بتواند تقویم اجرایی پروژه را تعیین کند.
- بتواند بودجه تبلیغ را در نظر داشته باشد.
- بتواند ایده پردازی داشته باشد.
- بتواند طرحهای تبلیغاتی را ارزیابی کند.
- بتواند تاثیر تبلیغات را بسنجد.
- بتواند محتوای فنی تبلیغات را کنترل کند.
- بتواند مبارزه تبلیغاتی در سطح محلی و ملی انجام دهد.
- بتواند بازار مصرف ومخاطب را بشناسد.
- بتواند مدیریت تبلیغ را به عهده بگیرد.
- بتواند کانون تبلیغاتی را مدیریت نماید.
- بتواند جلسات مذاکره را هدایت نماید.
- بتواند تیزر تبلیغاتی(شنیداری و تصویری) تولید نماید.
- بتواند تبلیغات اینترنتی را ارزیابی نماید.
- بتواند از قوانین و حقوق بازاریابی تجاری استفاده نماید.
- بتواند برای بازاریابی شیوه های مختلف تبلیغات را مدیریت نماید.
مشاغل قابل احراز :
- سناریو نویس در تبلیغات (پیشنهاده نویس) برنامه ریز تبلیغات
- کارشناس پژوهش
- مدیرتبلیغات (مدیر پروژه)
- مدیر کانونهای تبلیغاتی
- کارشناس امور هنری ( تصویری و شنیداری )
طول و ساختار دوره :
دوره کارشناسی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به 2 بخش آموزش در مرکز مجری و آموزش در محیط کار تقسیم می شود.
مجموع واحدهای هر دوره بین 65 تا 70 و مجموع ساعات آن 1700 تا 2000 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.
دروس پیشنهادی ترم اول :
1-کاربینی
2-تفسیرآماری
3-جامعه شناسی تبلیغات
4-هنر ورسانه
5-اقدام پژوهی
6-زبان تخصصی
7-تربیت بدنی2
8-درس عمومی
دروس پیشنهادی ترم دوم :
1-کاربرد نرم افزارهای فیلم سازی
2-تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی
3-شیوه های اقناع و تبلیغ
4-رفتارشناسی بازاریابی
5-تصویربرداری
6-کارورزی1
7-درس عمومی
8-مهارت مشترک
دروس پیشنهادی ترم سوم :
1-بودجه و برنامه ریزی تبلیغات
2-مدیریت تبلیغات
3-تبلیغات اینترنتی
4-مدیریت بازاریابی
5-حقوق و قوانین تبلیغاتی
6-تیزر تبلیغاتی
7-مهارت مشترک
8-درس عمومی
دروس پیشنهادی ترم چهارم :
1-نظام اقتصادی ایران
2-هویت وبرندسازی
3-تحقیقات بازاریابی
4-مدیریت بازاریابی جهانی
5-برنامه ریزی بازاریابی
6-حقوق وقوانین بازاریابی
7-مهارت مشترک
8-درس عمومی
9-کارورزی2