معرفی رشته کارشناسی حرفه ای روابط عمومی
(گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی)
مقدمه :
روابط عمومی علم و هنری است که در جهت گسترش تفاهم ،دستیابی به اعتمادی دراز مدت بین سازمان و مخاطبان وظیفه بهره گیری از مشارکت مردم در جهت تحقیق اهداف سازمانی را در مسیر می سازد .
دسترسی به اطلاعات امروز از جمله حقوق اولیه شهروندان محسوب می شود بنابراین یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ایجاد بستر سالم سریع و روان برای دستیابی شهروندان هر جامعه به اطلاعات مورد نیاز آسان می باشد ساخت این بستر در جوامع اطلاعاتی بسیار ساده و سهل تر از جوامع سنتی است.
پاسخگویی وتنویر افکار عمومی نسبت به عملکردها و فعالیتها ،ماهیت وجودی روابط عمومی را تشکیل می دهد .روابط عمومی با ایجاد تعامل دو سویه میان یک مجموعه و شهروندان از طریق به کارگیری شیوه های حرفه ای و منطقی می تواند روند اطلاع رسانی و پاسخگویی به مطالبات را در راستای مشتری مداری و مخاطب محوری هموار سازد.
تعریف و هدف :
دوره کارشناسی حرفه ای روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکار سنجی در قالب آموزشهای علمی کابردی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت های آن در حوزه های روابط عمومی بتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.
ضرورت و اهمیت :
روابط عمومی در ساختار نقش متنوع و چند بعدی دارد .از این لحاظ روابط عمومی ها نیازمند به کار گیری نیروی کارشناسی در حوزه های متفاوت روابط عمومی می باشد به همیمن منظور رشته روابط عمومی با گرایش رقتار اجتماعی و افکار سنجی تدوین شده است.
روابط عمومی در واقع رابطی بین سازمان ها و مردم است و سعی دارد که خدمات سازمانها را برای مردم تشریح و از مردم بیشتر باخبر شود و عکس العمل آنها را به تصمیم گیران و مدیران سازمان ها منعکس کند.بررسی افکار عمومی بدون شک از آنجا که فعالیت علمی پیچیده ای است نیاز به افراد متخصص و کارشناس دارد که به روش های علمی تسلط داشته باشد و بتوانند نیاز های اطلاعاتی سازمان ها و مسئولان را در زمینه بررسی افکار عمومی و جو فکری جامعه تامین کند.
قابلت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :
الف - تجزیه و تحلیل رخداد ها و ارائه راه حل بهینه
ب - برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ - مدیرت وآموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطاعات فنی
ت - بهبود و مستند سازی و فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
ث - کار آفرینی ،خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج - برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ - برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ،ایمنی و محیط زیست(HSE)
ح - برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
خ - تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
د – تفکر نقادانه و اقتضایی
ذ – خلاقیت و نوآوری
قابلت و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :
- ایده پردازی تبلیغات داشته باشد و بتواند سناریو تبلیغی بنویسید .
- نظارت و کنترل اجرای ایده ها را داشته باشد..
- روش های هنری را در محتوای تبلیغات به کار بندد.
- پیام های تبلیغاتی را در جامعه معنا یابی کند.
- بتواند با شبکه های اجتماعی کار کند .
- مدیرت به منظور فراهم نمودن مشارکت احتماعی برای اهداف توسعه کشور را داشته باشد.
- برنامه ریزی و ارزیابی ،تشکیلات و سازماندهی ،بودجه بندی مناسب برای روابط عمومی انجام دهد.
- جشنواره ،سمینارو نمایشگاه را برگزار نماید.
- تاثیر برنامه های تبلیغاتی روابط عمومی را ارزیابی نماید.
- افکار مخاطبان را جمع آوری و تحلیل نماید .
- نظرات افکار کارکنان را تهیه و گزارش نماید.
- شرایط محیطی برای اجرای پروژه ها سازمان را بررسی نماید.
- پیام های ارتباطی در رسانه های گوناگون را تحلیل نماید.
مشاغل قابل احراز :
- کارشناس تبلیغات
- مدیر روابط عمومی
- پژوهشگر افکار سنجی و مطالعات اجتماعی