معرفی رشته کاردانی تبلیغات
تعریف و هدف :
هم اکنون در دنیای صنعت و تجارت مبارزه سختی در جریان است. برخی از رقبا به دلایل گوناگون از صحنه رقابت خارج می شوند. اما در عوض تعداد بیشتری جای آنان را می گیرد. همه تولیدکنندگان می خواهند کالا و خدمات خود را هر چه بیشتر به فروش رسانند تا از این راه سود بیشتری به دست آورند.
تبلیغ به مفهوم امروزی آن ، مجموعه پیچیده ای از رشته فعالیتهای گوناگون است که در یک چارچوب مشخص ، بر پایه اصولی معین در قالب برنامه هایی مدرن برای دستیابی به هدف یا هدفهای تدوین شده صاحبان تبلیغ عمل می کنند. از این رو به شرط ورود به این عرصه از کار و موفق شدن در آن، از یک سو داشتن آگاهی گسترده و درک عمیق از اصول و مفاهیم ، روشها و شیوه های عمل تبلیغات جاری و ازسوی دیگر، برخورداری از مهارت و توانایی در تدوین طرحها و برنامه های فکورانه بازاریابی ، اجرا و ارزشیابی آنها برای تعیین درجه نیل به هدف یا هدفهای تبلیغ کننده است.
دوره کاردانی حرفه ای تبلیغات در قالب آموزشهای مهارت و فناوری به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در تبلیغات بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته انجام دهند.
ضرورت و اهمیت :
تبلیغات در جهان امروز ودر عصر انفجار اطلاعات در مراودات اقتصادی و فرهنگی از جایگاه عملی – تخصصی و در ابعادی وسیع تر ، هنری برخوردار است . فرد فعال در عرصه تبلیغات با بهره گیری از غلوم مختلف از جمله روان شناسی ، جامعه شناسی ، اقتصاد و آمار و نیز شناخت فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان می تواند در عرصه رقابتها بهترین و کارآمدترین شیوه ها را به کار گیرد.
با تمام توجهی که دنیای پیشرفته به این امر نشان می دهد ودرجه بالایی از هزینه ها را به امر تبلیغات اختصاصی می دهد و در کشورها با وجود نیاز حیاتی به توسعه اقتصادی ، این امر ناشناخته و کم اهمیت شمرده می شود.
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :
الف- گزارش نویسی و مستند سازی
ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها
پ- انجام کار گروهی
ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث- بهره گیری از رایانه
ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ر- تفکر نقادانه و اقتضایی
ز- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :
-بتواند نمایشگاه برگزار کند.
-بتواند تبلیغات اینترنتی تولید نماید.
-بتواند تصویر و عکس تبلیغاتی تهیه کند.
-بتواند لوگو و نشان تجاری تهیه کند.
-بتواند طراحی بسته بندی محصول را انجام دهد.
-بتواند اوراق اداری را طراحی نماید.
-بتواند تابلو و بنر و پوستر تبلیغاتی طراحی کند.
بتواند به عوامل موثر بر بازار مسلط باشد.
بتواند مانیتورینگ رسانه را انجام دهد.
-بتواند آمارهای مورد نیاز تبلیغات را جمع آوری و نگهداری و بازیابی نماید.
-بتواند نظر مخاطبان را در مورد تبلیغ بپرسد.
-بتواند خرید رسانه ای مناسب برای تبلیغات انجام دهد.
-بتواند برای رسانه های (نوشتاری ، محیطی ، دیداری و شنیداری و اینترنتی )برنامه ریزی کند.
-بتواند شعار مناسب تبلیغاتی بنویسد
بتواند متن بروشور تبلیغاتی تهیه کند.
مشاغل قابل احراز :
- متصدی امور اجرایی تبلیغ
- مجری تبلیغات
- متصدی امور بررسی بازار(بازاریاب)
- بازاریاب رسانه ای (متصدی امور رسانه ای)
- نویسنده پیام های تبلیغاتی
طول و ساختار دوره :
دوره کادانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به 2 بخش آموزش در مرکز مجری و آموزش در محیط کار تقسیم می شود.
مجموع واحدهای هر دوره بین 68 تا 72 و مجموع ساعات آن 1750 تا 2100 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است..