طراحی و توسعه توسط ITCenter7
منو

کاردانی حرفه ای تربیت مربی مهد کودک


مقدمه :

کودکان سرمایه های جامعه هستند و از آنجائی که قدرت یادگیری آنها در سال های اولیه بسیار بالاست، تربیت و آموزش نیز از همان دوران کودکی آغاز می شود. برنامه های فرهنگی و پرورشی سنین زیر شش سال بیش از هر چیز متاثر از ویژگی های رشد جسمانی و تحول شناختی، اجتماعی و عاطفی خود کودکان می باشد. تلاش در جهت تامین و حفظ بهداشت و سلامت جسم و روان و در یک کلمه شخصیت کودکان در زمره اولین ماموریت های سازمان های مرتبط با نظام رفاه اجتماعی است. مهد کودک به عنوان محیطی امن، سالم و مناسب جهت رشد کودکان در دوران خردسالی زمانی می تواند وظایف خود را اجرا نماید که از مربیان آگاه، مطلع، علاقه مند و توانا برخوردار باشد.عملکرد این مراکز نشان داده عمده ترین مسئله آنها کمبود نیروی انسانی متخصص به عنوان مربی مهد کودک است.


تعریف و هدف دوره :

منظور از تربیت مربی مهدکودک تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه کار با کودکان خرسال می باشد تا با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب رشد همه جانبه و متعادل کودکان در حیطه های مختلف جسمی حرکتی، شناختی، عاطفی و اجتماعی را امکان پذیر سازند  کودکان خردسال زیر نظر مربیان تخصصی پرورش یابند که به خصوصیات و ویژگیهای آنها در ابعاد مختلف رشد آگاهی داشته و توانایی مهارت و دانش لازم برای تصدی این حرفه را داشته باشند.

ضرورت و اهمیت :

اهمیت آموزش و پرورش سالهای اولیه کودکی به اندازه ای است که هم اکنون از پیوند میان کیفیت تحول کودک و فرآیند توسعه کشورها سخن به میان می آید. بسیاری از کشورها طراحی، اجرا و سنجش کارآمدی برنامه های خود را منوط بر ایجاد شرایط مناسب رشد و آموزش از دوران کودکی قرار داده اند و بدین ترتیب مسئولیت بیشتری نسبت به نیازهای کودکان خود احساس می کنند. توجه به حقوق کودکان به ویژه کودکان محروم، سیاست ها و راهبردهای آموزشی موثر، تاکید بر آموزش والدین و مربیان نشان از برنامه ریزی جدی دولت ها دارد. در این راستا نقش مربی در حیات تربیتی کودکان از مهمترین عناصر یک برنامه مناسب است. عملکرد اثر بخش مربی و مراقبت و آموزش آگاهانه کودکان خرسال مستلزم رشد توانایی ها و مهارت های مربیان است در حالی که اکثر مربیان شاغل در مهدهای کودک فاقد تخصص و مهارت لازم می باشند و برنامه ریزی در خصوص آموزش آنها می تواند گامی موثر در راستای ارتقا کیفیت خدمات مهدهای کودک باشد.
براساس آمار موجود از حدود 7 میلیون کودک زیر شش سال حدود 650343 کودک در 13000 مهدکودک از خدمات مهدهای کودک استفاده می نمایند. این خدمات توسط 48000 مربی در مهدهای کودک با سطوح تحصیلی متفاوت ارائه می گردد سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی امور مهدهای کودک تلاش دارد در راستای ارتقا دانش و مهارت های مورد نیاز این حرفه و ارائه خدمات بهتر به کودکان در مهدهای کودک امکان ادامه تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی را برای مربیانفراهم نماید تا مربیان فعال در مهدهای کودک از تخصص لازم برخوردار باشند.



قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :

1) کمک به رشد و تکامل کودکان خردسال در حیطه های عاطفی، ادراکی، جسمی، تخیلی و ذهنی
2) به کارگیری اصول آموزشی و مراقبت کودکان خردسال و به کارگیری روش هائی به منظور پیشگیری از بیماری
3)  انجام کمک های اولیه و فوریت های پزشکی
4)  به کارگیری اصول حقوق کودک و در نظر داشتن مشارکت خانواده در روند آموزش
5)  آموزش مهارت های اساسی زندگی به کودکان خردسال
6)  ارتباط مناسب با کودکان خردسال
7)  اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی در مهد کودک

8)  اصلاح و تغییر رفتار کودکان خردسال و فراهم نمودن زمینه بهداشت روانی آنها
9)  آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان خردسال برای ورود به سیستم آموزشی


مشاغل قابل احراز :

- مربی مهدکودک

- مربی کودک در خانه

- مربی کودک در مراکز نگهداری و آموزش روزانه



دروس پیشنهادی ترم اول :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

کاربینی

1

-

روانشناسی عمومی

2

-

اصول تعلیم و تربیت اسلامی

1

-

فارسی

3

-

حقوق کودک و قوانین و مقررات مهدکودک

2

-

تغذیه و بیماری های شایع کودکان

2

-

تاریخچه مراکز مراقبتی کودک

2

-

تربیت بدنی 1

1

-



دروس پیشنهادی ترم دوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

روانشناسی تربیتی

2

روانشناسی عمومی

روانشناسی رشد از تولد تا شش سالگی

2

روانشناسی عمومی

مهارت های ارتباط با کودکان

2

-

تهیه و کاربرد مواد آموزشی

2

-

شیوه های مشاهده و سنجش کودک

2

-

مستند سازی

2

-

زبان خارجی

3

-

کارورزی 1

2

-



دروس پیشنهادی ترم سوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

خلاقیت و نوآوری

2

-

اختلالات رفتاری و عاطفی در کودکان

2

روانشناسی رشد از تولد تا شش سالگی

بهداشت و کمک های اولیه

3

-

برنامه ریزی آموزشی در مهدکودک

2

روانشناسی رشد از تولد تا شش سالگی

مهارت های زندگی

2

-

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

2

-

اصول سرپرستی

2

-

چیدمان در مهدکودک

2

-

فعالیت های هنری کودکان

2

-



دروس پیشنهادی ترم چهارم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

کودک با نیازهای ویژه

2

روانشناسی رشد از تولد تا شش سالگی

مهارت های کلامی

2

-

بازی ها و اسباب بازی ها

2

-

ادبیات کودک

2

-

حرکات ورزشی و مهارت های حرکتی پایه

2

روانشناسی رشد از تولد تا شش سالگی

جمعیت و تنظیم خانواده

1

-

اخلاق حرفه ای

2

-

مفاهیم آموزشی برای کودکان

1

-

کارورزی 2

2

-






عضو خبرنامه سایت مرکز شوید:

آدرس مرکز: میدان انقلاب – ابتدای کارگرجنوبی – کوچه رشتچی – پلاک های 8، 10، 12

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 11 تهران می باشد.