کارشناسی رشته گرافیک - رسانه های چاپی

مقدمه :
فرهنگ و هنر به سان موجود زنده در طی زمان تغییر می کند و خود را با زمانه و آهنگ روز هماهنگ می سازد هر چند فرهنگ براساس باورهای پیشین، خاطره قومی، اندیشه ورزی و تحولات فکری و رفتاری به مثابه یک متن در یک بستر و زمینه تاریخی مفهوم می یابد. هنر اما در بردارنده قدرت خلاقیت، ایده پردازی، پرورش ذوق و احساس به همراهی علم و فناوری یارای تغییر جهان را پیدا می کند. هنرگاه به مثابه رسانه از طریق رسانه ها به کار گرفته می شود رسانه در بطن خود حاوی پیام است و هر پیام نیازمند گیرنده و فرستنده از این رو رسانه همواره در برابر مخاطب و در یک بستر ارتباطی معنا پیدا می کند رسانه چاپی ارتباط مستقیم با ارتباط تصویری و فناوری چاپ دارد از این رو دارای پیام است و رسانه های گروهی نقش انتقال پیام را عهده دارند صرف تبلیغ لزوما منجر به ارتباط نمی شود چه اگر تبلیغ از نظر محتووای پیام دارای پیچیدگی یا توهین باشد یا اثر اجرای بی کیفیتی داشته باشد به ضد تبلیغ تبدیل می شود.
تعریف و هدف دوره :
این رشته مجموعه ای از دروس علمی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی طراحی گرافیک و مدیر هنری و مدیر تولید و مدیریت رسانه های چاپی آماده می کند.
و اهداف دوره عبارتند از :
- نظارت درست بر آثار گرافیکی از آغاز تا پایان از طریق تقسیم کار دقیق بر مبنای دریافت ها و تجربیات
- ارتقای کیفی سطح سفارش ها از طریق آموزش های کلیدی به دانشجویان این رشته
- تربیت طراح گرافیک، مدیر هنری، مدیر اجرایی چاپ و...
ضرورت و اهمیت :
کسب مهارت های هنری، طراحی و فنی در پروژه های کارگاهی در راستای پروژه های واقعی کمک می کند دانشجو برای کسب توانایی های خود تلاش بیشتری نماید. محیط آموزشی مناسب می تواند شرایطی را فراهم کند که در آن دانشجو زیست طراحی داشته باشد آنگاه می توان اطمینان یافت که پس از تحصیل دانشجو با توانمندی بالا به حوزه طراحی گرافیک و امور چاپ پا می نهد. برنامه های بازدید از نمایشگاه ها و جدی گرفتن دروس تحلیل و تجزه قوه ی تشخیص و توان تحلیل کردن آثار را در دانشجو تقویت می کند. دانش آموختگان این دوره می تواند در زیمنه تبیلغات، آتلیه طراحی گرافیک، طراحی بسته بندی و بسته بندی های صادراتی و حرفه ای، کار در نهاد و سازمان های دولتی، گرافیک نمایشگاه، طراحی کتاب، طراحی جلد و پوستر و هویت سازمانی، طراحی وب فعالیت نماید.
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :
- ارائه طرح و ایده در تمامی موضوعات حوزه گرافیک تبلیغاتی
- طراحی و سازماندهی هویت سازمانی، طراحی لوگو، لوگو تایپ، پیکتوگرام، مسکات، آیکن و...
- به کار گیری خروجی نرم افزارهای گرافیک و تلفیق ستاده ها در راه اندازی سفارش های گرافیک و چاپ
- مشاوره و تعیین راهکار برای فرایند دیزاین از آغاز تا پایان چاپ
- شناخت مواد و متریال مورد استفاده در بسته بندی مرتبط یا چاپ افست
- تسلط بر مباحث ارگونومی و طراحی ساختار بسته بندی های کاغذی و مقوایی، طراحی و ساخت قالب های تیغ
مشاغل قابل احراز :
- مدیر هنری در رسانه های چاپی
- مدیر فنی و تولید آثار گرافیک و چاپ
- طراح و مجری آثار گرافیک با نرم افزارهای گرافیکی
- طراح گرافیک در آتلیه شخصی
- ناظر چاپ و بسته بندی
- بازار ساز و بازاریاب حرفه ای چاپ و بسته بندی