طراحی و توسعه توسط ITCenter7
منو

کارشناسی حرفه ای مدیریت تبلیغات فرهنگی

مقدمه :
تبلیغات به عنوان یک علم از شاخصه های توسعه در کشورهای مختلف به شمار می رود و کارکردهای آن بنا به ساختار جوامع مختلف دارای تعاریف گوناگونی است. تبلیغات در ایران نیز به عنوان یکی از شاخص های توسعه و هدایت افکار عمومی برای بهره گیری از امکانات مختلف در وجوه مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

تبلیغات که امروزه به عنوان یکی از زیر شاخه های علوم ارتباطی تعریف می شود حرفه ای تخصصی و متربط با جامعه شناسی، روانشناسی فردی و اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ است. میزان رشد و شکوفایی تبلیغات بیانگر سطح زندگی مردم و نشانه میزان توسعه آن کشور است.

تعریف و هدف :

دوره کارشناسی حرفه ای مدیریت تبلیغات فرهنگی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت و کاربرد در حوزه تبلیغات بتوانند وظایف خود در مشاغل قابل احراز را به نحو شایسته ای انجام دهند.


ضرورت و اهمیت :

اگر نهادهای اقتصادی، اجتماعی فرهنگی نیازمند تبلیغات هدفمند برای ایجاد توازن در عرضه، تقاضا و درآمدزایی هستند، محصولات فرهنگی و هنری کشور نیز به این مقوله سخت محتاج است. عرصه ایی که دارای اقتصاد نحیف و نیازمند توجه برای ادامه حیات و گردش سرمایه برای تولید و عرضه تولید فرهنگی در جهت اقناع مخاطب داخلی و مقابله با هجمه وسیع بیگانه است. اگر تبلیغات حرف اول را در دنیای تجارت می زند و کالای فرهنگی نیز به عنوان بخشی از تولیدات کشور نیازمند تبلیغ است تا چرخ اقتصاد فرهنگ را به حرکت درآورد. واقعیت این است که هنوز از علم تبلیغات در بهبود وضعیت اقتصاد فرهنگ و افزایش تقاضا برای عرضه کالای فرهنگی بهره گیری درستی نشده است.

این گرایش به منظوریافتن بازار و عرضه محصولات و کالاهای فرهنگی و هنری در زمینه هایی چون کتاب، نوارهای صوتی و تصویری، نقاشی و آثار گرافیکی، کاریکاتور، عکس، انیمیشن، تئاتر و تئاتر عروسکی، موزه ها و میراث فرهنگی ره آورد و سوغاتی است. تولید و عرضه کالاهای فرهنگی باعث ماندگاری، بالندگی و توسعه فرهنگ است لذا تبلیغات در چرخه تولید تا مصرف محصولات فرهنگی نقطه کلیدی تلقی می شود.

تبلیغات فرهنگی در یک تعریف جامع هم به تکامل و فراگیری بیشتر و هم به تحولی در نحوه بروز و ظهور نیازمند است.

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :

الف) تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه

ب) برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

ج) مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

د) بهبود و مستند سازی فرآیندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها

هـ) کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار

و) برقراری ارتباط موثر در محیط کار

ز) برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست

ح) برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای

ط) تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

ی) تفکر نقادانه و اقتضایی

ک) خلاقیت و نوآوری


قابلیت های و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :

- بتواند اهداف تبلیغ را تعیین کند.

- بتواند استراتژی تبلیغ را با توجه به مخاطب و شرایط بازار و رقبا مشخص نمایند.

- بتواند ابزار تبلیغ را مشخص کند.

- بتواند محصول رقیب را بشناسد.

- بتواند تقویم اجرایی پروژه را تعیین کند.

- بتواند ایده پردازی داشته باشد.

- بتواند طرح های تبلیغاتی را ارزیابی کند.

- بتواند تاثیر تبلیغات را بسنجد.

- بتواند محتوای فنی تبلیغات را کنترل کند.

- بتواند مبارزه تبلیغاتی در سطح محلی و ملی انجام دهد.

- بتواند بازار مصرف و مخاطب را بشناسد.

- بتواند مدیریت تبلیغ را به عهده بگیرد.

- بتواند کانون تبلیغاتی را مدیریت نماید.

- بتواند جلسات مذاکره را هدایت نماید.

- بتواند تیزر تبلیغاتی تولید نماید.

- بتواند تبلیغات اینترنتی را ارزیابی نماید.

- بتواند کالاهای فرهنگی را بشناسد.

- بتواند کالاهای فرهنگی بازاریابی نماید.


مشاغل قابل احراز :

- سناریو نویس در تبلیغات برنامه ریز تبلیغات

- کارشناس پژوهش تبلیغات فرهنگی

- مدیریت تبلیغات (مدیر پروژه)

- مدیر کانون های تبلیغاتی به ویژه تبلیغات فرهنگی



دروس پیشنهادی ترم اول :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

کاربینی

1

-

تفسیر آماری

2

-

جامعه شناسی تبلیغات

2

-

هنر و رسانه

2

-

فرهنگ و تبلیغات

2

-

اقدام پژوهی

2

-

زبان تخصصی

2

-

تربیت بدنی 2

1

-

یک درس عمومی

2

-



دروس پیشنهادی ترم دوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

کاربرد نرم افزارهای فیلمسازی

2

-

تحلیل محتوای پیام های ارتباطی

2

تفسیر آماری

شیوه های اقناع و تبلیغ

2

-

رفتارشناسی بازاریابی

2

-

تصویربرداری

2

-

کارورزی 1

2

-

یک درس عمومی

2

-

مهارت مشترک

2

-



دروس پیشنهادی ترم سوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

بودجه و برنامه ریزی تبلیغات

2

-

مدیریت تبلیغات

2

-

تبلیغات اینترنتی

2

-

مدیریت بازاریابی

2

-

حقوق و قوانین تبلیغاتی

2

-

تیزر تبلیغاتی

2

تصویر برداری

مهارت مشترک

2

-

یک درس عمومی

2

-



دروس پیشنهادی ترم چهارم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

رفتارشناسی فرهنگی ایرانیان

2

-

بازاریابی کالاهای فرهنگی و هنری

2

رفتارشناسی بازاریابی

تبلیغات کالاهای فرهنگی و هنری

2

-

فناوری و فرهنگ

2

-

صنایع فرهنگی

2

-

اقتصاد صنایع فرهنگی و هنری

2

-

کارورزی 2

2

-

مهارت مشترک

2

-

درس عمومی

2

-






عضو خبرنامه سایت مرکز شوید:

آدرس مرکز: میدان انقلاب – ابتدای کارگرجنوبی – کوچه رشتچی – پلاک های 8، 10، 12

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 11 تهران می باشد.