کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب و کار
مقدمه:
سازمانهای امروز ، یک دوره ی استثنایی گذار از محیط های سنتی کسب و کار به فضای نوین مبتنی بر پارادایم های متفاوت و قوانین نوین عصر اطلاعات را تجربه می نمایند ورود به فضای رقابتی کسب و کار با شرایط جدید پدیده ای گریزناپذیر است و مدیریت در این شرایط و محیط متفاوت ، دانش و تجربه ی متمایزی را نسبت به دانش رایج مدیریت و سازمان طلب می نماید.
این رشته نیاز عصر کنونی کلیه ی مدیران سازمان ها در رده های مختلف و مشاورین مدیریت به ویژه گروهی که بیشتر مسائل راهبردی سازمان ها را مورد توجه قرار می دهند به شمار می رود. توانمدسازی و تجهیز مدیران موسسات سازمان های دولتی و خصوصی ، مشاورین ارشد مدیریت و مسئولان طرح های تحول سازمانی به دانش های مرتبط با زمینه های مدیریتی کسب و کار و ارتباط آن با مسائل گوناگون سازمان و مدیریت ، از مهمترین اهداف این رشته به شمار می آید.
تعریف و هدف:
دوره ی کارشناسی ناپیوسته حرفه ای مدیریت کسب و کار مجموعه ای از قابلیت هایی است که فرد را برای تامین و بهسازی نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاد کشور و مدیریت واحد های کسب و کار و تغییر و متناسب سازی ساختار آنها در بازار تربیت مینماید.
ضرورت و اهمیت:
با توجه به شرایط اقتصادی کشور، فعالان اقتصادی به تدریج در حال درک حساسیت و ارزش مدیریت کسب و کار شده اند و با توجه به معرفی کارآفرینی در چند سال اخیر و آشنایی مردم و شرکت ها به اهمیت رقابت در عرصه ی جهانی، رویکرد به مقوله ی مشتری مداری پیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است ، بنابراین آینده این رشته در ایران به علت جهانی شدن اقتصاد و ظهور فعالیت های کارآفرینانه در عرصه کسب و کار درخشان خواهد بود . آمارهای مرکز آمار ایران در بخش مدیریت و خدمات به تفکیک سطح تحصیلات ، میزان مهارت ها و تخصص و حجم سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است ولی مشاهدات نشان می دهد که به دلیل کاربردی نبودن محتوای دروس دانشگاهی رشته های آکادمیک ، حتی نیروهای تحصیل کرده در این بخش ، بهره ی زیادی از مهارت های مورد نیاز بازار کار و مدیریت کسب و کار نبرده و در عمل قادر به پیاده سازی آنها نمی باشند .
برگزاری دوره های حرفه ای و مهارتی مدیریت کسب وکار که در تناوب های زمانی خاص با توجه به تغییرات بازار کار بروزرسانی شود. این نیاز را برآورده می سازد.
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:
الف-تجربه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه
ب- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ- مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت- بهبود و مستند سازی فرایند های انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
ث- کار آفرینی خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج-بر قراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- برنامه یزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ایمنی و محیط زیست (HSE)
ح- برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
خ- تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
د- تفکر نقادانه و اقتضایی
ذ- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:
- مدیریت واحد های کسب و کار متناسب سازی ساختار انها در بازار
- اموزش مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی
- تاسیس و راه اندازی واحد های کسب وکار جدید
- به کارگیری قوانین و مقررات کسب وکار
- استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه ی محیط کار
- برنامه ریزی برای توسعه واحدهای کسب و کار
- طراحی و توسعه محصولات (کالاهای و خدمات) جدید
مشاغل قابل احراز:
- مدیر کسب وکار
- مدیر اجرایی
- مدیر برند
- مشاور بازاریابی خدمات
- مدیر پژوهش وتوسعه بازار