طراحی و توسعه توسط ITCenter7
منو

کارشناسی حرفه ای مدیریت تجاری سازی

مقدمه:

امروزه در عرصه اقتصاد، تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد موثر آن در عرصه تولید به یک هدف جهانی تبدیل شده است. دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نه تنها از طریق پیشبرد دانش و آموزش نیروی کار متخصص، بلکه از طریق نزدیک شدن به عرصه های عملیاتی دانش،‌ نقش موثری در پیشرفت تکنولوژیک کشورها ایفا می‌نمایند. از سوی دیگر با توجه به همکاری و پیوند بین دانشگاه و صنعت، انتقال تکنولوژی از سازمان‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به بازارهای جهانی نهادینه‌تر می‌شود. از طرفی با وجود اینکه یافته‌های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی نقش بسزایی ایفا می‌کنند، این یافته‌ها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکرده، به بازار عرضه نشده و در دسترس همگان قرار نگیرند، هزینه‌های تحقیق را جبران نخواهند کرد. سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری سازی پژوهش‌های آنان، یکی از عوامل موثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته است.



تعریف و هدف:

یکی از جنبه های بارز تاثیر تجاری سازی بر اقتصاد جهانی، حجم منابع مالی در گردش در این حوزه می‌باشد، چنانکه هر ساله بالغ بر 1000 میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می‌شود. به طور کلی واحدهای تولیدی – صنعتی یا مراکز تجاری در صورتی حاضرند بودجه‌های هنگفتی برای تحقیق صرف کنند یا در اختیار دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی قرار دهند که یافته‌های پژوهشی قابلیت تجاری سازی را داشته باشند. افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز 31 تریلیون دلار عمدتاً ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی بوده است.
پارک فناوری پردیس به عنوان سازمانی پیشرو در راستای تجاری سازی فناوری، در جهت تربیت نیروی انسانی توانمند و متخصص این حوزه اقدام به تهیه طرحی جهت راه‌اندازی مرکز آموزشی علمی – کاربردی در رشته‌ی تجاری سازی فناوری نموده است.


ضرورت و اهمیت:

در این بخش تاکیداتی که مقام معظم رهبری و برنامه‌ی پنجم توسعه بر حوزه تجاری سازی داشته‌اند مورد اشاره قرار می‌گیرد.

1-1)‌‌ تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت مقوله‌ی تجاری سازی:

در سال 1404 ما باید بتوانیم حداقل بیست درصد از درآمد کشور را از راه صنایع دانش بنیان و فعالیت‌های تجاری دانش بیان تامین کنیم.

در ذهنیت دستگاه‌های مسئول بایستی از آغاز –یعنی از وقتی که ما پروژه‌ی علمی و پروژه‌ی صنعتی را تعریف می‌کنیم- به فکر تجاری کردنش باشیم. نگذاریم بعد از آنکه کار تمام شد، به فکر بیفتیم که بازاریابی کنیم.

دولت موظف است به گونه ای برنامه ریزی نماید که تا پایان برنامه حداقل به جایگاه رتبه دوم در منطقه در این زمینه برسد.


ماده 17- دولت مجاز است به منظور توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اقدامات زیر را انجام دهد:

الف) حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور مشترک با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و حوزه های علمیه در موارد ناظر به جان مشکلات موجود کشور مشروط به این که حداقل پنجاه درصد (50٪)‌ از هزینه های آن را کارفرمای غیردولتی تأمین و تعهد کرده باشد.

ب)‌ حمایت مالی و تسهیل شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی و تعاونی که در زمینه تجاری سازی دانش و فناوری به ویژه تولید محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند و نیز حمایت از راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از طریق بخش غیردولتی.

ج) حمایتهای قانونی لازم در راستای تشویق طرف های خارجی قراردادهای بین المللی و سرمایه گذاری خارجی برای انتقال دانش فنی و بخشی از فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به داخل کشور و انجام آن با مشارکت شرکت‌های داخلی.

ه) حمایت مالی از پایان‌نامه‌ها و رساله های دانشجویی در راستای ارتقاء بهره‌وری و حل مشکلات کشور.

و) تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات، تولید دانش فنی و حمایت مالی از تولید کنندگان برای خرید دانش فنی و امتیاز اختراعات.

ماده 18- دولت به منظور گسترش حمایت های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری اقدامات زیر را انجام دهد:

و) رفع دغدغه خطرپذیری مالی در انجام مراحل پژوهشی و امور نوآورانه

ز) حمایت از تجاری سایز دستاوردهای آنان

ط) ایجاد و تقویت مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری توانمند در تراز بین المللی و با امکانات خاص در شاخه‌های مختلف علوم و فنون بنیادی و راهبردی یا به کارگیری نخبگان و دانشمندان در جهت خلق دانش، ایده های نو و تبدیل علم به ثروت در طول برنامه

ی) ایجاد فرصت های شغلی برای نخبگان و استعدادهای برتر متناسب با تخصص و توانمندی‌های آنها و اولویت‌های کشور با حمایت از سرمایه گذاری‌های خطرپذیر جهت تبدیل دانش فنی به محصول قابل ارائه به بازار کار

م) تأمین و پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت جواز امتیاز علمی (patent) در سطح مالی و بین‌المللی و ایجاد تمهیدات و تسهیلات لازم برای انتشار آثار مفید علمی آنان.


قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:

الف) تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه

ب) برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

پ) مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

ت) بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت‌ها

ث) کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار

ج) برقراری ارتباط موثردر محیط کار

چ) برنامه‌ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ح) برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه‌ای

خ) تصمیم‌سازی و تصمیم گیری بخردانه

د) تفکر نقادانه و اقتضایی

ذ) خلاقیت و نوآوری


قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:

1- ارزیابی و امکان سنجی ایده ها و طرح‌های فناورانه

2- آشنایی با فرایندهای تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری طرح‌ها جهت تجاری سازی

3- جستجوی عرضه، تقاضا و ثبت تکنولوژی در فن بازارهای دانشگاهی و منطقه‌ای

4- توانایی ارزیابی، جذب و پذیرش شرکت‌های دانش بنیان، مشاوره در حوزه های مختلف مدیریت پارک‌های فناوری و مراکز رشد

5- توانایی ثبت اختراعات و ثبت (ملی و بین‌المللی) و طرح دعوی حقوقی در مراجع حل اختلاف


مشاغل قابل احراز:

1- کارشناس ارزیابی شرکت‌های فناور

2- کارشناس سنجش و ارزیابی طرح‌ها فناورانه

3- کارشناس فن بازار و بازاریابی فناوری

4- مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری

5- کارشناس مراکز رشد و خدمات فناوری

6- کارشناس جذب و استقرار شرکت‌های فناور


الف) در حوزه پارک‌های فناوری و مراکز رشد مشاغلی از قبیل : کارشناس سنجش و ارزیابی طرح‌های فناورانه، کارشناس فن بازار و بارازیابی فناوری، کارشناس تامین مالی و سرمایه گذاری، کارشناس خدمات فناوری، کارشناس مراکز رشد، کارشناس جذب و استقرار در پارک، کارشناس ارزیابی شرکت‌های فناور عضو، کارشناس رشد و ارتقای شرکت‌های فناور عضو.

ب) در حوزه دانشگاه‌ها : کارشناس ارتباط با صنعت، کارشناس ارائه خدمات پژوهشی و فناوری به شرکت‌های فناور عضو، کارشناس تعریف پروژه های پژوهشی کاربردی و برون سیاری به موسسات پژوهشی.

ج) در حوزه بخش خصوصی و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان : کارشناس تجاری سازی طرح های دانش بنیان، کارشناس بازاریابی فناوری، کارشناس ارزیابی فنی طرح‌های فناورانه، کارشناس قراردادهای پژوهشی


دروس پیشنهادی ترم اول :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

کاربینی

1

-

مدیریت مراکز رشد

2

-

اصول حسابداری

2

-

بازاریابی محصولات دانش بنیان

2

-

مدیریت مالی

2

-

آشنایی با زیرساخت های توسعه فناوری

2

-

آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی

2

-

انتخاب فناوری های برتر در شرکت های دانش بنیان

2

-

یک درس عمومی

2

-



دروس پیشنهادی ترم دوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

روش تحقیق در مدیریت شرکت های دانش بنیان

2

-

بازاریابی بین الملل

3

بازاریابی محصولات دانش بنیان

مدیریت فناوری در شرکت های دانش بنیان

2

-

مدل ها و فرآیندهای تجاری سازی

2

-

اصول و فنون مذاکرات بازرگانی

2

-

کارورزی 1

2

-

یک درس مهارت مشترک

2

-

یک درس عمومی

2

-



دروس پیشنهادی ترم سوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

زبان تخصصی تجاری سازی

2

-

حقوق تجارت و بازرگانی بین الملل

3

-

توسعه محصول جدید

2

-

سرمایه گذاری خطر پذیر

2

اصول حسابداری

ارزیابی و ارزش گذاری دانش فنی و طرح های اقتصادی

2

-

برندسازی

2

-

تربیت بدنی 2

2

-

دو درس عمومی

4

-



دروس پیشنهادی ترم چهارم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

مدیریت منابع و مصارف مالی در شرکت های دانش بنیان

3

سرمایه گذاری خطرپذیر

انتقال تکنولوژی و مستند سازی

3

-

حقوق مالکیت فکری

3

حقوق تجارت و بازرگانی بین الملل

پژوهش بازار پسند

2

-

کارورزی 2

2

-

دو درس مهارت مشترک

2

-






logo-samandehi
عضو خبرنامه سایت مرکز شوید:

آدرس مرکز: میدان انقلاب – ابتدای کارگرجنوبی – کوچه رشتچی – پلاک های 8، 10، 12

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 11 تهران می باشد.