معرفی رشته کاردانی حرفه ای عکاسی
مقدمه :
عکاسی هنری جریان ساز در تمامی شاخه های علوم و فنون و نیز سایر رشته های هنر است. رابطه ی ویژه ی این هنر با سایر هنرهای زیبا به ویژه هنر مدرن، بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر، مبانی نظری و تحقیقی بسیاری از تحقیقات و پژوهش های علمی در علوم مختلف و فن آوری ها، بسته و وابسته به اسناد و مدارکی است که عکاسی آن ها را در اختیار پژوهشگران می گذارد. لزوم روز افزون نیاز به آموزش حرفه ای و تربیت عکاسان در هر جامعه ای نیاز مشترک است. از این منظر، تربیت خبرگانی که نیازهای حرفه ای جامعه را در این زمینه تأمین نمایند. هدف شورای عالی تدوین و تألیف دروس دانشگاه جامع علمی کاربردی است. بر این اساس، رشته ی عکاسی در مقطع کاردانی با اهداف و مشخصات زیر به تصویب این شورا رسیده است.
تعریف و هدف :
دوره کاردانی حرفه ای عکاسی، یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن آموزش و پرورش تکنسین های متخصص در زمینه عکاسی و آشنا به شرایط و ضوابط تحصیل عکس هنری است تا در این زمینه خاص فنی و هنری، از یک سو سطح هنری عکاسی و در نتیجه کیفیت هنر را در محافل هنری ارتقاء بخشند، و از سوی دیگر، به نیازهای روزافزون جامعه در باب علم و هنر عکاسی، پاسخگو باشند.
ضرورت و اهمیت :
اهمیت ضرورت تربیت متخصص های عکاس در مقطع کاردانی را می توان در چند سطر برشمرد.
1) عکاسی به عنوان رسانه ی مادر و پایه، در میان سایر رسانه های دیداری مانند تلویزیون و سینما، نقشی حیاتی، سازنده و تولید کننده دارد.
2) تربیت خبرگان عکاس، تربیت زبدگانی است که با ابزار تبلیغی خود می توانند به فرهنگ، سنن، آداب و رسوم، زندگی و هنر ایرانی را به تصویر کشیده و معرفی کند.
3) عکاسی به عنوان فن آوری مدرن،با سایر شاخه های علوم و فنون، پیوندی ویژه دارد.
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :
الف- گزارش نویسی و مستندسازی
ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (Presentation)
پ- انجام کار گروهی
ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث- بهره گیری از رایانه
ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آمورش آنها
ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ- اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ر- تفکر نقادانه
ز- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :
- عکاس مستقل و آزاد در جهت کسب و کار در حرف مختلف عکاسی
- تکنسین عکاسی در آتیله ها و استودیوها
- عکاسی مستند، به صورت فعالیت آزاد و یا حرفه ای
مشاغل قابل احراز :
- عکاس در آتیله های عکاسی
- عکاس آزاد با هدف گسترش هنر عکاسی
- مشاور در امر چاپ و انتشار تصویر، پوستر و عکس در آژانس های تبلیغاتی
- تکنسین لابراتوار و داروهای عکاسی در چاپخانه های عکس
- تکنسین چاپ در چاپخانه های عکس
دروس پیشنهادی ترم اول :
نام درس
| تعداد واحد
|
دروس پیش نیاز
|
تاریخ هنر ایران و جهان
|
2
|
- |
مبانی هنرهای تجسمی
|
2 |
- |
عکاسی سیاه و سفید
|
2
|
-
|
کادربندی در عکاسی
|
2
|
- |
آشنایی با انواع دوربین (آنالوگ و دیجیتال)
|
2
|
- |
مبانی رنگ و تعادل سفیدی نور
|
2 |
- |
کاربینی
|
1
|
- |
دو درس عمومی
|
4
|
- |
دروس پیشنهادی ترم دوم :
نام درس
| تعداد واحد
|
دروس پیش نیاز
|
عدسی ها و لنزها
|
2
|
آشنایی با انواع دوربین (آنالوگ و دیجیتال) |
عکاسی دیجیتال پایه
|
2 |
مبانی هنرهای تجسمی |
مبانی عکاسی رنگی (آنالوگ و دیجیتال)
|
2
|
مبانی رنگ و تعادل سفیدی نور |
تاریخ عکاسی جهان
|
2
|
- |
بررسی و شناخت آثار عکاسی
|
2
|
- |
کاربرد عکس در گرافیک
|
2 |
- |
کارورزی 1
|
2 |
-
|
دو درس مهارت مشترک
|
4
|
-
|
یک درس عمومی
|
2
|
-
|
دروس پیشنهادی ترم سوم :
نام درس
| تعداد واحد
|
دروس پیش نیاز
|
عکاسی دیجیتال پیشرفته
|
2
|
عکاسی دیجیتال پایه |
نورپردازی استودیویی
|
2 |
- |
کار در استودیو (شناخت لوازم و ابزار)
|
2
|
-
|
عکاسی پرتره
|
2
|
- |
فیلترهای عکاسی
|
2
|
- |
عکاسی مستند
|
2 |
کادربندی در عکاسی
|
یک درس مهارت مشترک
|
2 |
-
|
دو درس عمومی
|
4
|
-
|
دروس پیشنهادی ترم چهارم :
نام درس
| تعداد واحد
|
دروس پیش نیاز
|
آشنایی با نرم افزارهای ویرایش عکس
|
2
|
- |
شیوه های نگهداری و ارائه عکس
|
2 |
- |
عکاسی منظره و پانورما
|
2
|
کادربندی در عکاسی
|
عکاسی آسمان شب
|
2
|
عدسی ها و لنزها
|
عکس و رسانه
|
2
|
- |
کارورزی 2
|
2 |
- |
یک درس مهارت مشترک
|
2 |
- |
دو درس عمومی
|
4 |
- |