معرفی رشته کاردانی تکنولوژی آموزشی

تعريف:
اين رشته جديد که از نيمه دوم قرن بيستم پا به عرصه گذاشته است آموزش و يادگيری را با رويکردی متحول و پويا مورد تحليل، نقد و بهسازی قرار می دهد. دانشجويان اين رشته در طی دوره تحصيلی آگاهی ها و مهارت های نوينی را در راستای توانمندسازی خود و يادگيرندگان در زمينه های تکنولوژی و طراحی آموزشی و ساير شيوه های نوين آموزشی کسب می کنند تابه کارشناسانی ماهر و خلاق تبديل شوند.
ازآنجا که آموزش و يادگيری يکی از پيچيده ترين فرايندهای انسانی است لذا برنامه ريزی، آماده سازی و پرورش کارشناسان ماهر و خلاق در زمينه آموزش و پرورش و امر يادگيری حائز اهميت شايانی است.
هدف:
تربيت کاردان ماهر و توانمند در زمينه تکنولوژی ها و شيوه های نوين آموزشی ـ تدوين آموزش و يادگيری متناسب با پاسخگويی به شرايط متحول و پويای آينده تعليم و تربيت از هدف های اساسی اين رشته می باشد.
مشاغل قابل احراز:
- کمک کارشناس فناوری و طراحی آموزشی
- هماهنگ کننده امور مراکز سمعی و بصری
- متصدی و کمک کارشناس مراکز فراگيری
- مربی و تسهيل گر آموزش و يادگيری
- کمک طراح و توليد کننده مواد و رسانه های آموزشی و يادگيری
- کاوشگر و ارزياب آموزش و يادگيری
- کمک مشاور معلمان و کادر آموزشی در امور فناوری آموزشی و يادگيری
توانمندی های بعد از دانش آموختگی:
1- آشنايی با اصول و مبانی نظری فناوری آموزشی
2- آشنايی با طراحی آموزشی و کاربرد آن در آموزش، تدريس و يادگيری
3- درک اهميت و لزوم توجه به رويکردهای متفاوت آموزش و يادگيری
4- برنامه ريزی امور مرکز سمعی و بصری
5- شناسايی، ارزيابی، انتخاب و فراهم آوری مواد، رسانه ها و تجهيزات و مراقبت از آنها
6- همفکری و همکاری در برنامه ريزی امور مراکز فراگيری
7- توانايی تهيه و تدوين طرح درس های کلی و مرحله ای
8- آشنايی با روش ها و فنون تدريس و يادگيری
9- سنجش و ارزيابی تدريس و يادگيری
10- آشنايی با اصول و فنون طراحی و توليد پيامها و مواد آموزشی
11- توانايی طراحی، توليد و ساخت مواد و رسانه های آموزشی دستی
12- توانايی کاربرد مواد و رسانه های مختلف در امر آموزش، تدريس و يادگيری
13- انجام بررسی ها و کاوش های اينترنتی و بهره برداری از بانک های اطلاعاتی محلی و …
14- درک، تحليل و نقد مسايل آموزشی و کمک در ارائه راه حل های پيشنهادی
15- تدوين و تنظيم انواع گزارش ها و پروژه های شخصی
16- ارزيابی موقعيت های آموزشی و يادگيری
مکان های هدف:
به طور اعم کليه نهادهايی که دست اندر کار آموزش و يادگيری هستند.
نيازهای جامعه:
بهبود بخشی کيفيت آموزشی يک نياز تخصصی جهانی است که کشور ما نيز متناسب با ساير پيشرفت های علمی به کارشناسان اين رشته در تمامی ابعاد تعليم و تربيت از آموزش و پرورش تا دانشگاه نياز مبرم دارد.