طراحی و توسعه توسط ITCenter7
منو

معرفی رشته کارشناسی گرافیک


کد رشته : 23075

تعریف و هدف :

فرهنگ و هنر در هر دوره تاریخی ، تاثیر ویژه خود را در جامع بشری داشته است. فرهنگ زائیده تجربیات و آرمانها و هنر، نشانه قدرت خلاقیت و ابتکار هر جامعه هستند. دانستن فرهنگ هر جامعه مقدمه ای است برای یافتن راه های ارتباطی با مردم آن و بهترین وسیله برای برقرای ارتباط با هنر است،یکی از هنرهایی که در شرایط امروزی جامعه ازقدرت فراوانی نیز برخوردار است هنر گرافیکی می باشد تبلیغ لازمه ارتباط است و یکی از راه های تبلیغ استفاده از هنر گرافیک می باشد در چند سده اخیر از این هنر به میزان زیادی بهره می گیرند.  البته در دوره های آغازین زندگی بشر نیز از نقش های ساده و نمادین برای بیان مفاهیم و برقراری ارتباط استفاده می شده است.

در گرافیک پیامی به تصویر کشیده می شود که مد نظر سفارش دهنده است.گرافیک را می توان ترجمه تصویری اندیشه های سفارش دهنده دانست. تا نتیجه کار کاملا کارشناسانه و حرفه ایی باشد. در حالی که در کشور ما تمام امورگرافیک (اعم از گرفتن سفارش، ایده یابی، طراحی شعار، طراحی گرافیک، طراحی حروف، مدیریت هنری،  امور لیتوگرافی، نظارت چاپ، تحویل به مشتری و فنی حسابداری) را خود طراح انجام می دهد. در نتیجه بیشتر آثار تولید شده در حوزه ما را نمی تواند در حد استاندارد و جهانی دانست، چرا که باید هر کاری را به دست کارشناس مجرب سپرد تا نتیجه کار درست باشد.


ضرورت و اهمیت :

زبان تصویر،گویا ترین وعمومی ترین زبان دنیاست. این زبان از نخستین روزهای زندگی بشر کاربرد داشته است. هنرمندان همیشه طلایه داران فرهنگ جامعه خود بوده اند اما برای ماندگار و موثر کردن هر پیام، هنرمند باید از شگردها و ضوابطی پیروی کند تا بتواند تأثیر کلام خود را بیشتر کند. هنر گرافیک در واقع هنرساده سازی و عمومی کردن مفاهیمی است که در ذهن گروه خاصی از جامعه (سفارش دهندگان) جای دارد. طرح گرافیک باید تمام ابزار کار خود اعم از معنوی و مادی را بشناسد تا بداند برای بیان هر پیامی از چه ابزاری استفاده کند.



قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :

الف-گزارش نویسی و مستند سازی

ب-ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)

پ-انجام کار گروهی

ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث-بهره گیری از رایانه

ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ-سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح-خود آموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ-ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د-رعایت اخلاق حرفه ای تنظیم رفتار سازمانی

ذ-اجرای الزمات بهداشت ، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ر-تفکر نقادانه و اقتضایی

ز-خلاقیت و نوآوری



قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :

- ارائه طرح و ایده در موضوعات مختلف آثار گرافیکی

- طراحی پوستر تبلیغاتی

- انتخاب آثار هنری

- استفاده از نرم افزارهای گرافیکی

- مدیریت فنی امور تبلیغاتی


مشاغل قابل احراز :

- طرح و مجری آثار گرافیکی

- کارشناس امور تبلیغات و طراحی پوستر تبلیغاتی

-  کارشناس هنری آتلیه (پوستر سازی)


طول و ساختار دوره :

دوره کارشناسی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به 2 بخش آموزش در مرکز مجری و آموزش در محیط کار تقسیم می شود.

مجموع واحدهای هر دوره بین 65 تا 70 و مجموع ساعات آن 1700 تا 2000 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.


دروس پیشنهادی ترم اول :

کاربینی

عمومی

مبانی رنگ

مبانی گرافیک

عکاسی در گرافیک

تاریخ گرافیک

شناخت هنر معاصر اسلامی

آشنایی با نقوش سنتی

تربیت بدنی 2


دروس پیشنهادی ترم دوم :

کارگاه طراحی پیشرفته

کارگاه صفحه آرایی

نرم افزار صفحه آرایی

خوشنویسی و طراحی حروف

کارگاه طراحی نشانه تصویری

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیک

مهارت های مشترک

درس عمومی

کارورزی1


دروس پیشنهادی ترم سوم :

فرآیند چاپ ماشینی

کارگاه طراحی پوستر تصویری

کارگاه نرم افزار تصویری

تاریخ خط و کتابت

کارگاه طراحی نشانه نوشتاری

رسانه و مخاطب شناسی

کارگاه طراحی پوستر نوشتاری

مهارت مشترک

درس عمومی


دروس پیشنهادی ترم چهارم :

اطلاع رسانی تصویری

نرم افزار ترسیمی

کارگاه طراحی پوستر فتوگرافیک

کارگاه طراحی کاتالوگ و بروشور

کارگاه نرم افزار متحرک سازی

کارگاه عکاس مفهومی

درس عمومی

کارورزی2

مهارت مشترک



عضو خبرنامه سایت مرکز شوید:

آدرس مرکز: میدان انقلاب – ابتدای کارگرجنوبی – کوچه رشت چی – پلاک های 8، 10، 12

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 11 تهران می باشد. طراحی و توسعه: بهمن 1395

X
ورود به پورتال دانشجویان