طراحی و توسعه توسط ITCenter7
منو

معرفی رشته کاردانی امور دفتری


توسعه و تکامل مختلف زندگی در جوامع انسانی و توسعه صنایع ، سازمان های مختلفی را پدید آورد.وجود یک نظام اداری صحیح و منظم را اجتناب ناپذیر می کند و همچینین رشد تکنولوژی و فناوری های جدید برای تامین نیازمندی های روزافزون اجتماع ضروری به نظر میرسد. امروز مسائل و سازمانهای متنوع و متفاوتی وجود دارد که برای به حداکثر رساندن اثربخشی و کارایی افراد و همسو با فناوری جدید اطلاعاتی ضمن آشنا ساختن آنان با محیط و علوم جدید و توجیه آنان براساس نیاز ، سازمانها و موسسات آموزشی نیاز به فعالیت دارند.بدین منظور و جهت تسریع در انجام امور دفتری و عدم اشتغال مدیران به امور کم اهمیت تر و پرداختن به امور اساسی و تربیت مدیران دفتری متبحر و متخصص ضروری می نماید.از این رو رشته مدیریت امور دفتری و اصول مدیریت،راههای صحیح برخورد ارباب رجوع را آموخته و موجبات انجام سریع و صحیح امور مردم را فراهم خواهند ساخت.


تعریف و هدف :

آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمانها، ادارات، مدارس جهت اشتغال در پست سازمانی مدیر ،مسئول، کارشناس و متصدی امور دفتری.

آموزش نیروی انسانی علاوه بر مزایای فردی دارای برخی مزایای سازمانی نیز به شرح ذیل می باشد:

-    بهبود دانش، مهارت و توانایی های شغلی در تمام رده های سازمان

-     کمک به افراد در شناخت اهداف سازمان

-     کمک به افراد در داشتن تصویر ذهنی بهتری از سازمان

-     درک و اجرای درست سیاست های سازمانی

-     اثر بخش کردن حل مسئله و تصمیم گیری افزایش بهره وری و کیفیت فراگیر


ضرورت و اهمیت:

-    تربیت کاردانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی قادر به مدیریت صحیح و عمل دفاتر بزرگ و عظیم اداری،شرکت های تجاری، بازرگانی و.. باشند.

-    آشنایی رده هایی از نیروی اجرایی و امور دفتری در تشکیلات سازمان و وظایف مدیران و فناوری جدید اطلاعات(برنامه ریزی،سازماندهی،هماهنگی)

-    کمک به مدیران در شناسایی و دستیابی به اهداف سازمان

-    ارتقا دانش و مهارت لازم در سطح سازمان ئذ انجام عکلیات امور دفتری

-    حلقه ارتباطی بین مدیران،معاونان،کارشناسان و سایر کارکنان ارتقا دانشی و مهارت لازم در خصوص آیین نامه ها و مقررات و ظوابط اداری و آموزشی

-    ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران شود.

-    تربیت کاردانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بروکراسی بی مورد نقش عمده و اساسی ایفا کند.


قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف-ارائه گزارش نویسی و مستند سازی

ب-ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)

پ-انجام کار گروهی

ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث-بهره گیری از رایانه

ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ-سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح-خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ-ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی

د-رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ-اجرای الذامات بهداشت، ایمنی محیط زیست(HSE)

ر-تفکر تادانه و اقتضایی

ز-خلاقیت و نوآوری


قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:

-    انجام کلیه امور مربوطه به مکانیات اداری به صورت رایانه ای(اتوماسیون اداری)

-    تهیه و تولید برخی از نرم افزار های مورد نیاز

-    جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن برحسب مورد

-    نصب و راه اندازی سیستم ها و توجیه سایر کارکنان در صورت نیاز

-    جمع آوری اسناد مدارک و بایگانی آن به شیوه سیستمی و...

-    برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب با مسئولین و ارباب رجوع


مشاغل قابل احراز:

-    مسئول دفتر(شرکت ها،سازمان ها،آموزشگاه ها،ادارات و...)

-    مسئول بایگانی و دبیرخانه

-    کاردان امور دفتری


ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:

-    دارا بودن دیپلم کامل متوسطه نظام جدید و قدیم متوسطه

-    دارا بودن شرایط عمومی ورود به دانشگاه




دروس پیشنهادی ترم اول :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

کاربینی

1

-

فارسی

3

-

زبان خارجی

3

-

روابط عمومی

2

-

آمار مقدماتی

2

-

آئین نگارش

2

-

روانشناسی عمومی

2

-

تربیت بدنی (1)

1

-

اصول سرپرستی

2

-

پدافند غیرعامل

1

-



دروس پیشنهادی ترم دوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

یک درس از گروه "مبانی نظری اسلام"

2

-

فناوری اطلاعات و ارتباطات

2

-

یک درس از گروه "اخلاق و تربیت اسلامی"

2

-

افکارسنجی مراجعین

2

روابط عمومی

اصول آراستگی

2

-

حقوق اداری

2

-

تکریم ارباب رجوع

2

روابط عمومی

کاربرد نرم افزارهای اداری

2

-

اصول تنظیم صورتجلسات و تفاهم نامه ها

2

آئین نگارش

کارورزی (1)

2

-



دروس پیشنهادی ترم سوم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

اصول حسابداری

2

-

دانش خانواده و جمعیت

2

-

زبان تخصصی اداری

2

زبان خارجه

تشریفات رسمی

2

-

سازماندهی و اداره جلسات

2

-

اصول برنامه ریزی

2

-

بایگانی الکترونیکی اسناد

2

کاربرد نرم افزارهای اداری

اخلاق حرفه ای

2

-

اصطلاحات اداری و کاربرد آنها

2

-

اصول رازداری سازمانی

2

-



دروس پیشنهادی ترم چهارم :

نام درس
تعداد واحد

دروس پیش نیاز

مکاتبات اداری الکترونیکی

2

آئین نگارش

کاربرد نرم افزارهای اداری

خدمات الکترونیکی

2

-

روایت پژوهی مقدماتی

1

-

مستندسازی و طبقه بندی مدارک

2

-

تنظیم زمان، اصول ملاقات و برگزاری جلسات

2

سازماندهی و اداره جلسات

سلامت اداری از منظر اسلام و همیت سازمانی

2

اصول رازداری سازمانی

مهارت های ارتباطی

3

-

کارورزی (2)

2

-

مطبوعات و رسانه های دیجیتال

2

-





عضو خبرنامه سایت مرکز شوید:

آدرس مرکز: میدان انقلاب – ابتدای کارگرجنوبی – کوچه رشتچی – پلاک های 8، 10، 12

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 11 تهران می باشد.

X
ورود به پورتال دانشجویان